• >
  • Fotografi
  • >
  • Sony NEX-5R recension: kan den bästa spegelfria kameran bli ännu bättre?

Sony NEX-5R recension: kan den bästa spegelfria kameran bli ännu bättre?

Anonim

Tidigare i år gjorde jag en ganska drastisk förändring i min kamerauppsättning. Jag lämnade min trovade Canon DSLR, och linserna och tillbehören som hade fungerat bra i sex år, och jag hämtade upp en Sony NEX-5N spegelfri kamera. Min anledning till att byta byte var rent bekvämlighet: Jag var bara trött på att krascha runt min DSLR och alla dess accoutrements varje gång jag ville ha bättre foton än min smartphone kunde erbjuda. NEX-5N löste detta problem snyggt - det är anmärkningsvärt litet och betydligt lättare än en full DLSR, men kan ta otroliga bilder även under svåra ljusförhållanden. Det kan också skjuta bra 1080p-video, vilket betyder att jag inte längre behövde bära runt en videokamera för video.

Men inte allt är perfekt. NEX-5N, samtidigt som du kan ta fantastiska bilder och video, ger mig inte samma kontrollnivå - eller mer specifikt samma åtkomstnivå till kamerans kontroller som en riktig DSLR. Det är en följd av att det är mer kompakt, eller hur? Logik dikterar att en mycket mindre kamera bara för miniatyr att hysa alla de små knapparna och ringer som en DSLR kan stödja.

Kanske var det sant förra året när Sony introducerade 5N. Den här gången har företaget granskat modellen och uppgraderat den med NEX-5R. 5R är mycket lik 5N - den har samma fotografiska egenskaper (16-megapixel APS-C-sensor, 1080p HD-videoinspelning på upp till 60fps, upp till 10fps kontinuerlig fotografering) och en mycket bekant design. Men Sony har tagit upp några av de största klagomålen på 5N genom att lägga till en kommandotangent och några extra knappar för att ge fotograferna större kontroll. Företaget kastade också in några extrafunktioner som Wi-Fi-anslutning, ett förbättrat autofokussystem och en mer flexibel bildskärm. Jag har tillbringat den senaste månaden med $ 749.99 NEX-5R för att se om dess nya förbättringar gör det till en bättre kamera än 5N och om det fortfarande är en av de bästa spegelfria kamerorna du kan köpa idag.

Hårdvara / design

Hårdvara / design

5R har ett välbekant ansikte, men det är ingen tvilling på 5N

Rutnät

• Det tar verkligen ett utbildat öga att upptäcka hårdvaruskillnaderna mellan NEX-5N och den nya NEX-5R. Båda är utomordentligt petite kamera kroppar med komiskt stora linshållare. Båda har stora, 3-tums artikulära pekskärmskärmar på baksidan av kommandotangenten och tre knappar. Båda har små gummerade grepp som låter dig hålla kameran och skjuta med ena handen och inkludera en IR-mottagare för en valfri fjärrkontroll (du är fortfarande bättre med två händer för att ställa in kameran, dock). Båda har ett batteri och SDXC-fack tillgängligt underifrån kameran. Båda har även ett eget tillbehörsfäste ovanpå för den medföljande blixten eller tillvalet hagelgevärsmikrofon, och båda har dubbla mikrofoner på toppen för att fånga stereoljud. Båda saknar också något sätt att använda icke-egna externa mikrofoner, vilket är en frustration.

Bara några viktiga skillnader skiljer årets modell från förra årets version. Det mest uppenbara tillägget är en andra kommandoknapp som ligger precis under din högra tumme när du håller kameran. Den här ratten, som sänktes från den högre nivån NEX-7, låter dig styra olika parametrar beroende på ditt fotograferingsläge. I bländarprioritet ('A' på den virtuella lägesomkopplaren) kommer den att justera linsens öppning, medan den i luppsprioritet ('S' på nämnda lägesomkopplare) styr hur länge slutaren hålls öppen. Det cirkulära hjulet på kamerans baksida är tillgängligt för att kontrollera exponeringskompensation eller slutartid när kameran är i full manuell funktion (huvudreglaget räknar in objektivöppningen i fullt manuell läge). Denna enda ratt ovanpå kameran gör en stor skillnad när du skjuter i manuella lägen, eftersom det ger dig direkt kontroll över saker som brukade kräva en knapptryckning och andra åtgärder. Översättning: du kan hålla ögonen på ditt ämne och oroa sig för komposition istället för att fiska med knappar för att ändra dina inställningar.

På grund av den här nya ratten har den dedikerade filminspelningsknappen och uppspelningsknappen flyttats till något olika positioner på kamerans topplåda. Strömbrytaren har flyttats till en ring runt den nu svarta avtryckaren. Bredvid avtryckaren är en ny funktionsknapp som ger snabbare tillgång till inställningar som mätning, fokuslägen, vitbalans och bildeffekter och filter.

Fler knappar och rattar ger verkligen en bättre upplevelse

Andra hanteringsjusteringar inkluderar en dedikerad ISO-inställningsknapp på "right" -funktionen hos fyrvägsknappen på baksidan av NEX-5R ... och det är det. Det kanske inte låter som mycket, men förändringarna ger en mycket trevligare upplevelse när du vill ta kontroll över kameran. Det ger fortfarande inte samma kontrollnivå som en full DSLR - eller till och med NEX-7, som har tre manöverratt - men NEX-5R är överraskande flexibel när du är ute i fältfotograferingen. Den dedikerade ISO-knappen är en gudsändning när du befinner dig i en situation med snabbt växande ljusförhållanden och Fn-knappen gör det väldigt enkelt att växla mellan automatiska och manuella fokuslägen, vilket är viktigt eftersom Sony E-mount-objektiv saknar hårdvara byt till att göra det. En fullstor DSLR ställer fortfarande dessa kontroller på lättare att nå platser - helt bokstavligt till hands - men med tanke på storleksanpassningen gör NEX-5R ett bra jobb för att göra det bästa av sin begränsade fastighet för knappar och rattar.

Sony har också gjort några andra uppgraderingar till kamerans kropp: Den gamla Mini USB-porten har konverterats till den modernare Micro USB, och ligger nu under samma plastdörr som Micro HDMI-porten. och de styva bandslingorna har uppgraderats till fler mångsidiga triangelslingor. Återigen är det inte stora förändringar, och förmodligen ingenting som kommer att orsaka att någon köper NEX-5R över en annan kamera, men de är trevliga förfiningar som ger en bättre övergripande upplevelse.

NEX-5R-skärmen kan flipa upp långt över 90 grader för midjestyrd fotografering eller till och med ett självporträtt eller det kan luta ner ca 50 grader för enkel visning av skärmen när du håller kameran ovanför huvudet (en funktion I använd oftare än jag någonsin trodde att jag skulle). Självporträttanvändningen är lite kitschig, men jag är säker på att vissa användare kommer att använda mer för det än jag gjorde.

5R har inte den perfekta hårdvaran - jag skulle gärna se ännu mer kontrollväljare och skulle döda för en dedikerad elektronisk sökare och en 3, 5 mm jack för en icke-proprietär extern mikrofon - men för det pris som Sony frågar, 5R erbjuder mycket i sin stillbild.

Sony förpackar samma 18-55mm f / 3.5-5.6 OSS-lins med 5R som det gjorde med 5N och ett antal andra NEX-kameror. Det finns inte mycket att säga om linsen - det erbjuder ett standardutbud för en mängd olika situationer och medan det inte är den skarpaste linsen på blocket, producerar den mer än lämpliga foton för de flesta fotografer. Optical SteadyShot-funktionen fungerar utmärkt för att bekämpa kameraskakning med längre slutartider, förlängning av kamerans fotograferingsfunktioner med lågt ljus och linsens solida metallkonstruktion sätter linser från andra tillverkare till skam. NEX-5Rs E-mount betyder att den är kompatibel med alla linser som Sony och tillverkare från tredje part bygger på NEX-linjen. Den listan med linser är fortfarande ganska liten jämfört med vad du kan få på Panasonic och Olympus Micro Four Thirds-kameror och är dvärgad av antalet linser som är tillgängliga för Nikon eller Canon DSLR, men det växer och många av de tillgängliga alternativ är faktiskt ganska bra.

Visa

Visa

Touchscreen drömmar, brutna löften

Precis som NEX-5N har 5Rs 3-tums pekskärm LCD-skärm en hög upplösning och ljusa färger. Även om 5N saknar en ögonhöga sökare hade jag inga problem med att använda LCD-skärmen i starkt solljus. Precis som 5N stinker 5Rs pekskärmsslag som en pekskärm. Eftersom displayen använder en resistiv panel i stället för den mer vanliga kapacitiva tekniken som finns på många smartphone-skärmar, är den nästan inte lika responsabel för inmatningsinmatning som till och med en smartphone på entrénivå. Pekskärmen används ofta i Sonys gränssnitt, men på grund av sin dåliga respons kan det vara en frustrerande upplevelse.

Eftersom beröringsmål är ofta små på skärmen kan det vara svårt att slå dem med fingertoppen. Att byta mellan bilder när du granskar dem är ett alternativ, men det är mycket laggy och som ett resultat frustrerande. 5R stöder inte multi-touch, så om du försöker klämma för att zooma på bilderna fungerar det helt enkelt inte. Lyckligtvis kan du helt avaktivera pekskärmen och bara använda kamerans hårdvaruknappar och kontroller för att navigera i dess gränssnitt, vilket är ett mycket snabbare alternativ i min upplevelse. 5R erbjuder också möjlighet att trycka på pekskärmen för att fokusera och ta en bild men utanför de sällsynta händelserna när kameran är besvärligt monterad på ett stativ och slutarknappen är otillgänglig, kan jag inte föreställa mig varför du skulle använda pekskärmen för att ta en bild. Funktionen Knapp-till-fokus är användbar, men jag tyckte att det var långsammare att svara än vad jag skulle föredra.

I jämförelse med displayerna av de två modellerna sida vid sida, verkar 5R vara en omvänd version av 5N: n, så det finns en tjockare kant på skärmens högra sida medan 5N har den tjockare gränsen på vänster sida . Det här extrautrymmet betyder att det är mindre troligt att tummen slingrar över pekskärmen och oavsiktligt aktiverar funktionerna på den medan du fotograferar. 5R-skärmen verkar också vara mer färgkorrigerad, eftersom min speciella 5N tenderar att ha en rödaktig gjutning vid vissa ljusförhållanden.

Gränssnitt

Gränssnitt

Programvaran och gränssnittet på NEX-5R är i stort sett oförändrat från det på NEX-5N. Eftersom kameran inte har en traditionell lägesväljare behöver du byta skärmtal, vilket jag tycker är lite långsamt och tröttsamt - speciellt om du ändrar lägen ofta. Om du är den typ av skytt som parkerar kameran i ett enda fotograferingsläge - oavsett om det är ett manuellt läge för ett av de många automatiska alternativen - kommer det förmodligen inte att vara så stort för ett problem för dig.

För det mesta är Sonys gränssnitt logiskt, men med tanke på att kameran har ett ton av inställningar och funktioner kan menyerna bli lite otrygga och kräva en hel del rullning för att komma till den inställning du letar efter. Detta är inte ett ovanligt problem med kameror, men det kan vara frustrerande att behöva gräva för inställningen "formatminneskort" varje gång du sätter tillbaka ditt SD-kort i kameran.

Pro-tips: Stör inte med pekgränssnittet, använd bara kontrollknapparna

Wi-Fi letdowns

En ny funktion i kamerans huvudmenygränssnitt är Applikationsavsnittet, som låter dig installera en mängd olika appar för att dra nytta av 5Rs nya Wi-Fi-funktioner eller göra några bilder i kamerabilden. Vid tidpunkten för detta skrivande var det sex appar tillgängliga - fyra gratis och två betalade. De betalade programmen körs för 4, 99 dollar och lägger till avancerade funktioner för bracketing och brusreducering. Jag är inte säker på att det finns mycket värde i dessa appar, eftersom fotograferna som sannolikt vill att dessa funktioner använder mycket mer avancerad programvara på sina datorer för att redan få jobbet gjort. Två av de fria programmen är utformade för att lägga till effekter och göra mindre beskärningar och justeringar efter det faktum.

De andra två programmen är för att direkt ladda upp bilder från kameran till Sonys PlayMemories online-tjänst eller Facebook och styra kameran med en Android- eller iOS-smartphone. När du har gått igenom krångeligheten för att få 5R-enheten ansluten till ditt Wi-Fi-nätverk - vilket innebär att du konfigurerar inställningarna med antingen den frustrerande svarskärmen eller lika fyrkantiga fyrvägsknappen - kan du logga in på antingen ett PlayMemories eller Facebook-konto och ladda upp ett eller flera bilder i taget. Hela processen är ganska tråkig och frustrerande - det är egentligen bara snabbare att ladda upp bilder online genom att ladda ner dem till en dator först, vilket mer eller mindre besegrar hela syftet med att ha Wi-Fi inbyggd i kameran. Jag kunde inte få Smart Remote-appen att fungera med antingen Android eller iOS, så det var en komplett byst. Uppdatering: Vi nådde ut till Sony om detta problem och informerades om att appen PlayMemories inte är kompatibel med iOS 6 eller Android 4.1 eller senare. Användare av Android 4.0.3 borde inte ha så många problem. Sony säger att det arbetar med en uppdatering till appen för att korrigera dessa problem, men det sa inte när uppdateringen skulle vara tillgänglig.

Jag hade mer framgång att överföra bilder från kameran till en Android-smartphone med hjälp av PlayMemories-appen (jag hade noll framgång med iOS-versionen av appen, som tydligen behöver en uppdatering), men återigen går processen med att överföra bilder flera steg och mycket tålamod. I slutändan, medan det var roman att se mina bilder på min Android-smarttelefon relativt snart efter att ha tagit dem, slutade jag ge upp och bara använde SD-kortplatsen på min dator för att överföra bilder och ladda upp dem till olika tjänster.

Allt-i-allt, Wi-Fi-funktionen, en ny funktion som jag verkligen ser fram emot att njuta av på 5R, är inget annat än en besvikelse och frustration. Kanske kan Sony förbättra den med programvaru- och firmwareuppdateringar, men som det står just nu är det en ganska hemsk upplevelse.

Funktioner

Funktioner

5N levereras med alla samma fotograferingsfunktioner som Sony har erbjudit på sin NEX-linje för ett antal modeller, inklusive en mängd olika filter och effekter som kan användas när du tar bilder. Det falska tilt-shift-läget är roligt och fungerar ganska bra, och den inbyggda panoramasömfunktionen är en av de bästa jag någonsin har använt. Sony erbjuder två helt automatiska lägen - Intelligent Auto och Superior Auto - som bestämmer vilken scen du försöker komponera och justera kameran automatiskt för bästa resultat (eller åtminstone vad kameran tycker är det bästa resultatet). Uppriktigt sagt kunde jag inte riktigt säga skillnaden mellan Intelligent Auto och Superior Auto, men Sony säger att Superior-läget har mer bearbetning för att minska brus och oskärpa. Sony erbjuder också en mängd olika scenlägen för porträtt, landskap, sport, närbilder och mer.

Manuella skyttar har de vanliga PASM-lägena till disposition via skärmmenyn, och 5R behåller den utmärkta toppunkten när man använder manuell fokus som har funnits på nästan alla NEX-kameror hittills. Med toppunktet kan du enkelt se när objektets kanter är i fokus genom att visa en vit markering på LCD-skärmen. Det är bra för stillbilder, men det är jättebra när du använder manuell fokus medan du tar bilder. Shooters har också kontroll över saker som dynamisk intervalloptimering och automatiska HDR-lägen, samt olika autofokuslägen, inklusive programmerbar ansiktsdetektering.

Från manuell kontroll till Instagram-esque-filter har 5R den

Prestanda

Prestanda

Det nya autofokussystemet är märkbart bättre än den äldre modellen, men fortfarande inte bäst i klassen

Precis som de flesta NEX-kameror som föregick det, är 5R ganska utövande, både i drift och i kvalitet. Kameran är mycket snabb att starta och vara redo för ett skott, och det kan skjuta av 10 fullupplösningsramar per sekund. Autofokus, som har varit lite svag för NEX-linjen, har förbättrats avsevärt på NEX-5R, tack vare en ny snabbhybrid AF-funktion som kombinerar autofokus med autofokus med ett kontrastdetekteringssystem. Fasdetekteringsfokus liknar det som används i en traditionell SLR, och utmärker sig i svagt ljus, medan kontrastdetektering är det du normalt ser på en kompakt kamera och kan vara mer exakt. Det är fortfarande inte så snabbt som de bästa DSLR-erna på marknaden - eller till och med Olympus OM-D E-M5 - men det är mycket bättre än 5N och jag blev positivt överraskad över hur snabbt det kunde låsa fokus på ämnen med låga kontrast och dålig belysning. Den här förbättrade autofokusen övergår också till videoläget, vilket ger bättre spårföljning än vad vi tidigare sett.

Sony hävdar att det medföljande batteriet kommer att fånga omkring 330 bilder innan det behövs att bli juiced igen, och jag kommer inte att argumentera med det. I allmänhet kunde jag gå några hundra skott innan jag behöver ladda batteriet, så det borde vara mer än tillräckligt för de flesta användarnas behov. Skulle du skjuta mycket video, som på över en timme eller mer, kanske du vill investera i en andra cell för att hålla som en säkerhetskopia. Ny för 5R är en Micro USB-laddare som pluggar in i kamerans sida för att ladda batteriet. Eftersom Micro USB är ett standardpluggformat kan du faktiskt ladda kameran med en mängd olika USB-laddare och backupbatterier, men samtidigt kan du inte ladda ett andra batteri medan du använder kameran som du kan göra med den gamla fristående laddaren.

Bildkvalitet

Bildkvalitet

Sonys stora sensor / små kroppsinriktning gör underverk här

Rutnät

• Här är något som du förmodligen inte kunde se: bildkvaliteten från NEX-5R är nästan identisk med NEX-5N. Alla skämtar åt sidan, det är mer eller mindre att vänta, eftersom kamerorna delar samma sensor och bearbetar chips. Lyckligtvis är det bra: 16-megapixelsensorn gör exceptionellt bra i allt från ljus utomhus till svåra inomhusbelysningsförhållanden. 5R kan skjuta upp till ISO 25 600 för lågt ljus, men allt över ISO 6400 kan vara ganska bullrigt och är egentligen bara användbart för små utskrifter eller webutgång. Vitbalans var i allmänhet noggrann i det automatiska läget, men perfektionister vill utnyttja de olika förinställningarna eller den anpassade vitbalansfunktionen. Sonys konservativa mätsystem, som vanligtvis försöker bevara detaljer i ljusa områden genom att göra hela scenen lite mörkare än den borde vara, är i full kraft på 5R, så jag fann att jag var tvungen att lysa upp bilder lite när jag fick dem på min dator. Detta kan övervinnas i kameran med lite exponeringskompensation medan du fotograferar.

Du kan inte göra mycket bättre med en annan kamera av denna storlek

5R kan skjuta 1080p-video på antingen 60 eller 24 bilder per sekund - precis som 5N före den - som sparas i det mindre än praktiska men nödvändiga onda AVCHD-filformatet. Det mer allestädes närvarande MP4-formatet kan också användas, men du är begränsad till att fotografera 1.440 x 1.080 pixlar med 30 bilder per sekund. Som med 5N är videoutgången på 5R verkligen, riktigt bra, och de toppmonterade mikrofonerna gör ett ganska bra jobb för att fånga stereoljud. Ljudinspelningen kan förbättras med Sonys frivilliga (och proprietära) hagelgevärsmikrofon, men det är ungefär lika mycket som du kan göra, eftersom 5R fortfarande inte erbjuder stöd för tredjepartsmikrofoner. Som nämnts erbjuder 5R full autofokus medan du spelar video, något som många av DSLR: erna i sitt prisklass fortfarande inte har.

NEX-5R spikar mycket av det vi söker efter digitalkameraens bildkvalitet: det ger exakta färger, allmänt tillförlitlig vitbalans, ett ganska brett dynamiskt område och mycket detaljer även vid högre ISO-känsligheter. Det kommer inte att gå tå-till-tå med en full-frame DSLR (som generellt ger den bästa bildkvaliteten du kan få i en DSLR, men bär en rejäl prislapp för att följa med det), i någon av dessa kategorier, men med tanke på pris och direkt konkurrens i spegeln mindre kategori är det ganska svårt att slå. Sonys beslut att använda en större APS-C-storleksensor istället för de mindre sensorerna som används av Panasonic, Olympus, Nikon och Canon i sina spegelfria kameror betalar utdelningar, och Sony är lätt före konkurrensen när det gäller lågljusprestanda.

8.4 Verge Score

Sony NEX-5R

Bra grejer

• Bra lågljusprestanda
    • Utmärkt videoinspelning
    • Förbättrad hantering över tidigare generation

Dåliga saker

• Litet objektivval
    • Ingen sökare
    • Kontrollerna är fortfarande begränsade

Sonys förbättringar av NEX-5R gör det till ett ännu bättre värde än vad det var förut

Med NEX-5R har Sony lyckats göra en utmärkt kamera ännu bättre med kraftigt förbättrad hantering och bättre autofokus utan att äventyra den stora bild- och videokvaliteten som finns i dess föregångare. Det är inte att säga att allt är perfekt med 5R - pekskärmen stinker fortfarande och den nya Wi-Fi-funktionen är ingenting annat än en strid, men båda dessa saker ignoreras eller inaktiveras enkelt om du inte vill störa dem .

Sony expanderar snabbt sin serie NEX-kameror, och NEX-5R är nu flankerad av NEX-6 ovanför den och NEX-F3 under den. Men samtidigt som det inte har alla funktionerna i 6 (ögonhögtalare, popup-blixt och korrekt hotshoe för tillbehör), slår det med snyggt billigare F3 med bättre video och ergonomi, samtidigt som den bär en välsmakande pris för många köpare. 5R kan fortfarande dra nytta av bättre kontroller, eftersom det förbättrade systemet fortfarande inte är upp till den åtkomstnivå som du får med en DSLR. Men dess kombination av bärbarhet och nära pocketability (jag kunde faktiskt hålla den i fickan av en blazer vid flera tillfällen som jag var ute och om) med DSLR-nivå bild- och videokvalitet gör det till en vinnare och en enkel rekommendation. Det kanske inte är tillräckligt för att tvinga befintliga NEX-5N-ägare att uppgradera, men det är säkert nog att hålla NEX-5R högst upp på den korta listan över bästa spegelfria kameror som du kan köpa.

Tidigare Artikel «
    Nästa Artikel